مرور روزنامه های کابل
عبدالقدیر میرزایی عبدالقدیر میرزایی

شنبه 25 – دسامبر

 

روزنامه اراده درسرمقاله شماره امروزخود درمورد اهمیت همکاری های منطقوی برای آوردن ثبات و رشد اقتصادی تمرکز کرده است.

این روزنامه با اشاره به سفر رئیس جمهور افغانستان به ترکیه و اشتراک وی در اجلاس کشورهای عضو سازمان همکاری های اقتصادی ایکو، گفته است که همکاری های منطقوی می تواند اساس ثبات و رفاه در منطقه باشد.

این روزنامه درمطلب دیگری درمورد ادامه جنگ و نبرد در افغانستان تبصره یی را به نشر رسانده و عواقب بعدی آن را مورد تحلیل و ارزیابی قرار داده است.

مقاله نویس گفته است که باوجود مصارف گزاف در این جنگ و قربانی های بی شمار، فقر و بدبختی هنوز هم حقیقت پشت پرده این جنگ است.

 

روزنامه دولتی انیس انیس درمورد نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری های ایکو که در ترکیه برگزار گردیده بود، تبصره کرده است.

این روزنامه به اهمیت همکاری های منطقوی تاکید کرده و از سیاست افغانستان در این رابطه سخن زده است.

انیس به نقل از رئیس جمهور کرزی نوشته است که همکاری های منطقوی یک اصل عمده درسیاست خارجی افغانستان است که می تواند کمک کننده برنامه استراتیژی ملی استراتیژی انکشاف این کشور باشد. روزنامه درمطلب دیگری از تلاشهای حکومت افغانستان برای حل مشکل متوقف ماندن تانکر های تیل افغانستان در ایران و همچنان مشکلات زندانیان افغان در ایران سخن زده و گفته است که درسفر معاون ریاست جمهوری افغانستان به ایران این مسایل مطرح می گردد.

 

روزنامه سرنوشت درمورد مشکلات ناشی از عملیات شبانه نیروهای بین المللی و تلفات افراد ملکی در افغانستان ابراز نگرانی کرده است.

این روزنامه با اشاره به عملیات تازه نیروهای بین المللی که در ناحیه چهارم شهر کابل صورت گرفت و در آن دو تن از افراد نیز کشته شده اند، پرسیده است که چنین عملیات های صورت می گیرد، در این میان دولت برای چی است و چرا نمی تواند جلو آن را بگیرد.

مقاله نویس گفته است که این عملیات از همان دست عملیات های است که در روستاهای افغانستان صورت می گیرد و مردم بی گناه در آن قربانی می شوند.

روزنامه مطلبی هم درمورد انتخابات افغانستان و جنجال های برخاسته از نتایج انتخابات به نشر رسانده است.

این روزنامه گفته است که ادارات مسوول باید این مشکل را حل کنند تا جدی تر نشود.

 

روزنامه راه نجات درمورد برگزاری اجلاس سازمان همکاری های اقتصادی ایکو و نشست سه جانبه افغانستان ، پاکستان و ترکیه تبصره کرده است.

این روزنامه با عنوان برجسته یی در بالای صفحه اول شماره امروز خود گفته است که در پنجمین اجلاس سه جانبه ، بر همکاری های بیشتر سیاسی ، اقتصادی، امنیتی و استخباراتی تاکید صورت گرفته است.

راه نجات درجای دیگری درمورد عملیات نیروهای بین المللی درا فغانستان سخن زده و این عملیات را که علیه طالبان صورت می گیرد، مثبت و موثر توصیف کرده است.

مقاله نویس در عین حال درمورد تلفات افراد ملکی در افغانستان نیز تمرکز کرده، اما گفته است که بر اساس گزارشهای ارائه شده، بیشتر از سه چهارم بخش تلفات افراد ملکی در این کشور به وسیله طالبان مسلح صورت می گیرد.


December 26th, 2010


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها